Vauuu,
onpa osuva elämän vertauskuva! Noin ajattelin kuullessani seuraavan
tarinan.
Eräänä
syksynä lähti Suomujoelta syysvaellukselle kolme ryhmää erään
oppilaitoksen oppilaita. Aurinko alkoi olla juuri sillä suunnalla
pilvettömällä taivaalla, missä heidän tämänpäiväinen
määränpäänsä oli. Suomujoki ja reilu kymmenen kilometriä
helppokulkuista tunturimaastoa erotti heidät Sarviojan kämpästä.
Ryhmien johtajille joen ylitys oli tuttu ja helppo juttu.
Nyt
he olivat siis Suomujoen etelä rannalla ja edessään heillä oli
Kaarnepään tunturi jonka he voisivat kiertää itä- tai
länsipuolelta tai mennä sen yli. Heillä ei ollut mitään yhteistä
suunnitelmaa, vaan kukin ryhmä lähti patikoimaan omaan tahtiinsa
joen ylityksen jälkeen. Aluksi kaikki alkoivat kulkea läntistä
reittiä kohti kolmen kilometrin päässä olevaa tulipaikkaa.
Tulipaikalle
he saapuivat niin, että kaikki kolme ryhmää keittelivät kahvinsa
ja teensä yhdessä, sekä söivät eväitään. Tästä matkaan
lähti ensimmäisenä ryhmä, jolla oli kokenein johtaja koko
porukasta. Hän oli ollut sitä mieltä että he nousevat kurusta
ylös tunturiin vaikka nousu ottaakin alussa hiukan voimille, niin
loppumatka on kuitenkin suht tasaista maastoa ja tunturista avautuu
upeat näkymät Saariselän ruskan väreissä loistaville
tuntureille. Niinpä toisetkin kaksi ryhmää lähti ensimmäisen
perässä nousemaan tunturiin.
Itsekin
olen heidän aikomaansa reittiä joskus kulkenut ja se on kyllä
vaikuttava. Silloin oli kaunis aurinkoinen syyspäivä ja ruska
parhaimmillaan, kuten oli ollut tämän tarinan vaeltajillakin.
Kuotmuttipään rinnettä noustessa avautuu hiljalleen mahtava
tunturien meri. On pakko pysähdellä välillä lepäämään
rinnettä noustessa, mutta myös maisema pysäyttää kulkijan
paikoilleen. Sitä katsellessani se maailma, josta olin tullut tuntui
kovin kaukaiselle, lähes epätodelliselle. Kokemus oli mykistävä.
Varsin
samanlaisissa tunnelmissa hekin olivat maisemaa katselleet. Mutta
matka jatkuu ja kaikki luottavat kärjessä kulkevaan oppaaseen, joka
on saanut eräänlaisen auktoriteettiaseman koko porukan kokeneimpana
vaeltajana. Kukaan jäljessä seuraavasta joukosta ei vaivaudu
tarkistamaan suuntaa. Ehkä moisessa vain nolaisi itsensä, ja
olisihan se hiukan noloa ja hävettävää tuota kokenutta
johtajaakin kohtaan. Sehän ikään kuin kyseenalaistaisi hänen
tietämyksensä. He ovat alkaneetkin jo laskeutua itäpuolen rinnettä
alaspäin ja kohta kuulema pitäisikin Sarviojan ruveta siintelemään
puiden lomasta.
Sarviojan
kämppää ei kuitenkaan ilmaannu näkyviin. Sen sijaan he huomaavat
olevansa lopulta suolla?!? Kartat ja kompassit ovat nyt ahkerassa
käytössä ja heidän olinpaikkansa ajastaan selviää. He ovat
kiertyneet liikaa vasemmalle ja päätyneet suolle, lähes kolme
kilometriä Sarviojasta pohjoiseen.
On
palailtava takaisin tulo jälkiä tunturin kupeelle ja jatkettava
sitten kohti pohjoista. Täyden rinkan kanssa ylimääräisiä mutkia
ei kukaan kaipaisi, sellaiset harharetket syövät niin sanotusti
miestä. Vihdoin illan kuhjassa alkaa Sarviojan tulipaikalta ja
kämpältä pilkotella valoa puiden lomasta vaeltajien iloksi. Vielä
olisi kuitenkin laiteltava purtavaa, sekä pystytettävä teltat
ennen kuin pääsee kellahtamaan patjalle ja oikomaan väsyneitä
jäseniään.
Noinhan
minäkin olin alkanut kulkea toisten perässä tässä maailmassa
uskoen siihen, että he tietävät minne ovat menossa. Ensin uskoin
vanhempiini ja sitten opettajiin ja muihin auktoriteetteihin,
yleiseen mielipiteeseen ja siihen mitä pidetään normaalina. Ja
eipä meillä lapsena juuri ole vaihtoehtoja kuin taipua niihin
tapoihin, uskomuksiin ja tottumuksiin, kuin mitkä siinä maailmassa
vallitsevat mihin synnymme. Ellemme niin tee, osoittavat aikuiset
hyväksymättömyytensä suorina kieltoina, paheksumisena tai vain
pettymystä ilmentävinä katseina. Hylkääminen tuntuu ikävälle
emmekä me halua sellaista kokea.
Tuollainen
ehdollinen rakkaus ja hyväksyntä tukahduttaa meiltä oman ajattelun
ja mahdollisuuden ymmärtää tai nähdä asioiden todellinen laita.
Näin me ensimmäiseksi opimme mielessämme kysymään, mitähän isä
tai äiti tästä ajattelee. Sitten me kasvaessamme alammekin
kysymään mitä maailma tästä ajattelee. Ja maailmaammehan
johtavat opettajat, piispat, professorit, ministerit ja muut
tietäjät, - auktoriteetit, jotka ovat käyneet läpi saman kautta
historian jatkuneen sopeutumisenprosessin kuin muutkin. Vielä
vanhoilla päivillämme voimme kulkea historian ja joukon jatkona
riippumatta ollenkaan sosiaalisesta statuksestamme.
Ja
jokaisella meistä on mahdollisuus astua pois tuosta, - tuosta kuin
lumotusta noidankehästä, kun vain uskallamme ottaa riskin, että
kaikki eivät enää hyväksy ja ymmärrä minua. Jokainen, joka on
niin tehnyt, on kertonut kuinka osa entisistä ystävyyssuhteista
hiipuu pois.
Jonkinlainen
psykologinen kärsimys tuohon irti ottoon kai kuitenkin aina
tarvitaan herättelijäksi. En pysty näkemään, että ilman
sellaista kokemusta olisin mitenkään alkanut kyseenalaistaa niin
laajasti sitä mistä yleisen mielipiteen mukaan elämän onnea olisi
etsittävä. Se miten koin sisälläni, tuli merkityksellisemmäksi
kuin se, mitä muut mahdollisesti asioista ajattelivat. Tuntuu kuin
se kärsimys olisi herättänyt minussa jonkin toisen, joka näki
tuon noidankehän unenomaisen epätodellisuuden.
Nyt
tiedän, että meillä kaikilla on sisimmässämme kartta ja
kompassi, joita seuraamalla voi löytää reitin pois ”suolta”,
mutta ”suo” näyttää olevan tarpeellinen opettaja näyttämään
meillä olevan ne ja sitten käyttämään niitä. Tämä
elämänretkemme poikkeaa kuitenkin ruskaretkestä siinä, että
harvoin voimme neuvotella ja tutkia karttoja porukalla, tai edes
jonkun toisen kanssa. On vain luotettava niihin sisäisiin
kuiskauksiin jotka kertovat toisesta suunnasta, lähdettävä
seuraamaan niitä, riippumatta siitä mitä toiset tekevät. Elävässä
elämässä ”suolta” joutuu lähtemään yksin, vaikka olisikin
niin houkuttelevan turvallista jäädä toisten seuraan, ja tämä
kyseenalaistamisen ja lähtemisen tekeekin niin vaikeaksi.
Kompassi
on tunnetusti herkkä laite ja tarvitsee häiriöttömän tilan
toimiakseen luotettavasti. Samoin on meidän sisäisen kompassinkin
kanssa, sekin tarvitsee häiriöttömän tilan kyetäkseen
osoittamaan vakaasti oikeaan suuntaan. Siksi on hyvä järjestää
itselleen aikaa ja tilaa missä voi olla rauhassa omine ajatuksineen
ja katsoa mistä ne ovat peräisin.
Vasta
sen jälkeen, kun on uskaltanut lähteä kulkemaan omia polkujaan,
huomaa että onhan kautta aikojen ollut ihmisiä, jotka niin ovat
tehneet ja kertoneetkin sisäisistä löytöretkistään. Ne
kertomukset eivät meitä vain kiinnosta niin kauan, kun tarpominen
joukon jatkona koetaan edes jotenkin tyydyttävänä ja haluttavana
olotilana. He ovat kuitenkin käyttäneet vapauttaan valita ja tässä
vasta alkaakin valjeta se, mitä valinnan vapaus on. Voimme valita
luotammeko sisäiseen kompassiimme, vai annammeko jonkin ulkopuolella
olevan määrittää suuntamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti